Koude training

Een cruciaal onderdeel van de Wim Hof Methode is koude training. Wim Hof is vooral bekend van zijn prestaties als de Iceman: twee uur in een met 700 kilogram ijs gevulde cabine staan, de koudste gebergten beklimmen in een korte broek en een halve marathon lopen op blote voeten door de sneeuw. En dit alles zonder afname van zijn lichaamstemperatuur. Wim Hof heeft controle over zijn hartslag, ademhaling en bloedcirculatie, en kan jou deze controle aanleren middels koude training.

Koude training in combinatie met ademhalingsoefening en meditatie

Voordat Wim Hof zich blootstelt aan kou bereidt hij zich voor met behulp van ademhalingsoefeningen en meditatie. De ademhalingsoefeningen zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid zuurstof kan worden opgenomen in het lichaam en dat fysiologische reacties, waaronder het vrijmaken van extra energie om het lichaam te versterken, worden opgewekt. Meditatie zorgt voor mentale en fysieke kracht die nodig is om de oefening te doorstaan.

De effecten van koude training

Binnen de Wim Hof Methode wordt koude training ingezet om het autonome zenuwstelsel en bijbehorende immuunsysteem te beïnvloeden. Hierdoor kun je een sterkere weerstand creëren. Andere voordelen van koude training kunnen zijn:

  • Lichaam en geest in balans brengen
  • De geestelijke wil beïnvloeden
  • Het verhogen van het energieniveau
  • Een betere bloedcirculatie en lymfesysteemcirculatie
  • Verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid
  • Vetverlies door verbranding en het activeren van “bruin vet”
  • Reguleren van de lichaamstemperatuur

Wil je ook aan de slag met de Wim Hof Methode en weten wat voor effect koude training op jou heeft? Meld je aan voor het WHM traject of doe onze gratis online video cursus! Tevens gratis koude douche sheet te downloaden.

Douche…geleidelijk naar koud, o zo zalig opkikkerend en gezond!

De eerste stap: Je neemt eerst een gewone douche met warm water. Dan douche je koud af dus met koud water eindigen! In het begin kan je geleidelijk beginnen met het gezicht(niet op het hoofd!), voeten en armen koud af te douchen. Goed blijven ademen en dan ga je een aantal keer over de rug, de armen, de voeten, het gezicht, terug de rug enzovoort. “Amazing effect” heeft dat! Na dit koud afdouchen voel je nog na in de douchecel alvorens je af te drogen. Zo bouw je met de tijd op naar echt koud afdouchen zonder meer. Doe dit altijd ongeforceerd en gradueel.

Je voelt al vanaf het begin dat je hiermee start het enorme verschil met enkel een warme douche. Warm douchen maakt je achteraf loom. Koud afdouchen kikkert je helemaal op, laadt je energie op en zo ben je klaar voor je dag! Blote voeten op het gras of buiten op terras: “de kou is mijn warme vriend” 

Nuttig neveneffect na korte tijd al: de verwarming in het huis kan lager!

WHM Academy Our nature healthy.

De WHM Academy is geaccrediteerd door het CRKBO

Nieuwsbrief